Do budowy nawierzchni jezdni od lat stosuje się asfalt drogowy, jednak wraz z rozwojem technologii materiał ten jest stale ulepszany. Dzięki temu uzyskuje się mieszanki o większej odporności na niskie temperatury, czy koleinowanie, co pozwala budować drogi dostosowane do natężenia ruchu oraz warunków atmosferycznych.

Masy różnią się dzisiaj nawet sposobem aplikacji, ponieważ obok tych nakładanych metodą tradycyjną na gorąco występują asfalty na zimno. Poniżej przedstawiamy najważniejsze rodzaje mieszanek asfaltowych, jakie są dzisiaj stosowane w inżynierii drogowej.

Lepiszcza asfaltowe do budowy dróg

Rodzaje mas asfaltowych stosowanych w budownictwie drogowym są określone w normach technicznych zgodnych z wymaganiami obowiązującymi w Unii Europejskiej. Jedną z nich jest norma PN-EN 12591:2010, w której wyróżnia się następujące materiały:
– asfalty drogowe,
– asfalty drogowe twarde,
– asfalty modyfikowane polimerami,
– asfalty fluksowane i upłynnione,
– emulsje asfaltowe kationowe.

Do tworzenia nawierzchni pod ruch kołowy wykorzystuje się najczęściej asfalt drogowy do tworzenia mieszanek asfaltowo-mineralnych na gorąco. Różnią się one parametrami technicznymi wpływającymi na ich odporność na niskie temperatury występujące w naszej strefie klimatycznej, a także odkształcenia wynikające z natężenia ruchu. Podwyższoną odporność na te czynniki wykazują specjalne rodzaje mas np. asfalty modyfikowane polimerami, dlatego najczęściej stosuje się je na nawierzchniach obciążonych ciężkim ruchem, na skrzyżowaniach, czy na mostach.

Specjalny asfalt do naprawy dróg

Inną odmianą mieszanek asfaltowych są te wykorzystywane do naprawy ubytków w jezdniach. Wśród nich są zarówno masy zalewowe do stosowania na gorąco, jak też gotowe zaprawy na zimno. Szczególną popularnością cieszą się te drugie ze względu na łatwość użycia. Asfalt na zimno sprzedawany jest najczęściej w wygodnych workach jako mieszanka gotowa do natychmiastowego użycia. Można też spotkać produkty zapakowane w pojemniki z tworzywa sztucznego. Tego rodzaju masy składają się z lepiszcza (np. bitumicznego) oraz różnego rodzaju kruszywa. Masę wystarczy wlać do ubytku lub rozprowadzić po uszkodzonym podłożu, a następnie zagęścić. Tak naprawiona nawierzchnia jest od razu gotowa do użytku. Właśnie dlatego tego rodzaju asfalt sprawdza się w szczególny sposób do szybkich napraw dróg i ciągów komunikacyjnych o dużym natężeniu ruchu. Doskonale nadaje się również do stosowania na prywatnych posesjach. Jego zaletą jest także możliwość aplikacji w każdych warunkach pogodowych – zarówno podczas upałów, jak i mrozów.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj