W lipcu 2018 r. polska firma Surge Cloud, specjalizująca się w handlometrii, przeprowadzi we współpracy z Integrated Solutions pierwsze wdrożenia systemu optymalizującego zatowarowanie sklepu. Jego podstawą jest tzw. inteligentna półka. System ten pozwoli sieciom handlowym, a także producentom na niemal pełną kontrolę nad produktem oferowanym w sklepie.

Brak danych o produkcie i czas potrzebny na ich pozyskanie generują koszty dla sklepu wielkopowierzchniowego oraz utrudniają pracę przedstawiciela handlowego producenta. „Chcemy to zmienić, odzyskać ich czas. Dać im narzędzie, które dostarczy dane, zwiększy sprzedaż i pozwoli na zmniejszenie obciążenia operacyjnego. Dla każdego to jest win-win.” – mówi Marcin Dąbrowski, CEO startupu. Surge Cloud wyposaży sklepy w inteligentne półki, witryny chłodnicze, czy nawet chłodziarki. Umożliwią one w czasie rzeczywistym zbieranie takich danych jak udział i poziom dostępności produktu na półce, inwentaryzacja kategorii czy rotacja.

Różne wersje produktu

Rozwiązanie w postaci inteligentnej półki wykorzystującej sensory informujące o zatowarowaniu (z ang. OOS – out of shelf) może znacznie wpłynąć na redukcję strat w sprzedaży oraz poprawienie wydajności ekspozycji produktu (rynek handlu zbliża się do nasycenia, ważniejsze jest uzyskanie dobrej marży na dotychczasowej działalności, niż realizowanie tylko ekspansji – przyp.własny). Surge Cloud przygotowuje także (dla branży napojów i alkoholi, przy. własny) specjalne produkty: witryny chłodnicze i chłodziarki z systemem zbierania danych. „Matematyka jest bezlitosna. Jeżeli producent napojów posiada 40 tysięcy własnych lodówek w terenie, to koszty kontroli tego, czy ktoś nie trzyma w nich innych produktów są absurdalne. Zazwyczaj jest to kilka wizyt w miesiącu w każdym z tych punktów. A można to zastąpić odpowiednim rozwiązaniem IoT.” – mówi Tomasz Stępiński-Ustasiak, Kierownik Wydziału Integracji Rozwiązań Mobilnych IoT i Zaawansowanych Technologii Integrated Soultions.

Czas kluczem do zmniejszenia kosztów

Analiza danych w ramach handlometrii oraz wyposażenie sklepów w inteligentne półki, a producentów w tagi znakujące ma zapewnienić skuteczną weryfikację logistyki towaru i tzw. facingu (ustawienia produktu na półce, z ang.) w czasie rzeczywistym. Cel to zwiększenie sprzedaży oraz efektywności ekspozycji. “Mówimy, że czas to pieniądz. W wypadku branży retail czas to koszt. My ten czas chcemy odzyskać.” – komentuje Dąbrowski.

Nowe oblicze znanej technologii

“Idea wprowadzanego przez Surge Cloud rozwiązania istniała już od dawna” – mówi Tomasz Napierała, CTO firmy. “Wdrożenie uniemożliwiały jednak: duże koszty, poziom wiedzy naukowej na temat sprawności odczytu radioidentyfikatorów, czy choćby ich rozmiar.” – dodaje. Dzisiaj, zgodnie z Prawem Moore’a odpowiednie komponenty nie tylko są mniejsze i tańsze, ale także dużo bardziej powszechne. Tworzenie rozwiązań IoT zintegrowanych z meblem sklepowym nie jest melodią przyszłości, a rzeczywistością, jaka zaczyna się dziać na naszych oczach. Pilotaż inteligentnej półki, który startuje lada chwila, obejmie wszystkie formaty sklepów obecne na rynku (od tzw. convenience, po hipermarkety). W tej dziedzinie poznański startup współpracuje z partnerami technologicznymi: Integrated Solutions z grupy Orange Polska – odpowiada za łączność infrastruktury oraz NXP – dostarcza rozwiązania radiowe. Głównym inwestorem spółki w 2018 roku został Dawid Urban, założyciel Chic Group.

Surge Cloud

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj