W czasie pandemii COVID-19 od sklepów spożywczych oraz ich dostawców konsumenci oczekują transparentności i odpowiedzialności – Mark Thomson, Dyrektor Działu Hospitality and Retail na region EMEA, w firmie Zebra Technologies.

Konsumenci, być może bardziej niż kiedykolwiek, zwracają uwagę bezpieczeństwo miejsc, które odwiedzają, przedmiotów, które dotykają oraz żywności, którą spożywają. Wpływ kryzysu COVID-19 na poglądy i zachowania konsumentów wykracza poza samą pandemię, przez co jeszcze ważniejsze jest, by firmy w swoich długoterminowych planach jako główny priorytet stawiały bezpieczeństwo.

Dla sieci spożywczych oraz pozostałych firm branży spożywczej oznacza to poświęcenie dodatkowego czasu i zasobów na zapewnienie bezpieczeństwa oferowanych produktów. Pojawiające się technologie okazują się niezbędne, aby podnieść poziom odpowiedzialności oraz transparentności w całym cyklu dostaw – od producenta do talerza konsumenta.

Po pełnym wyzwań roku 2020 kluczowe jest odbudowanie zaufania klientów

Obecnie, poziom zaufania do bezpieczeństwa żywności pozostaje na niskim poziomie. Według przeprowadzonego jeszcze przed pandemią przez firmę Zebra badania Food Safety Supply Chain Vision Study, tylko 20 proc konsumentów było w pełni przekonanych, że branża spożywcza zapewnia bezpieczeństwo produktom żywnościowym i napojom.

Skaza na reputacji sieci sklepów spożywczych lub dostawcy żywności może mieć długotrwałe konsekwencje dla ich działalności, szczególnie w czasach, gdy konsumenci są przeczuleni na punkcie higieny, czystości oraz zakażeń. Problemy z bezpieczeństwem produktów spożywczych mogą być szczególnie dotkliwe w branży hospitality. Według wspomnianego badania firmy Zebra, sześciu na dziesięciu klientów nie wróciłoby do miejsca, w którym nabawiłoby się choroby układu pokarmowego.

Jednak, relacja między klientami a sklepami spożywczymi jest inna, ponieważ klienci zwykle robią zakupy w niewielu sklepach, a w ciągu miesiąca odwiedzają je regularnie. Problemy z bezpieczeństwem żywności mogą być trudne do prześledzenia i klientom może być trudniej unikać pewnych sklepów, w odróżnieniu od restauracji czy hotelu. Skoro sklepy spożywcze pełnią w życiu klienta tak ważną rolę, firmy tym bardziej nie powinny wybierać dróg na skróty, a podchodzić do bezpieczeństwa sprzedawanych produktów w sposób odpowiedzialny.

Jak sklepy spożywcze mogą zapewnić transparentność, poprawić monitorowanie dostaw i osiągnąć odpowiedni poziom odpowiedzialności

Konsumenci wymagają dziś od handlowców i firm większej transparentności, bez względu na to czy kupują odzież czy artykuły pierwszej potrzeby. Chcą wiedzieć skąd pochodzi nabywana przez nich żywność, kto ją dostarczył i jak długo wędrowała od producenta na półkę w sklepie.

Sklepy mogą usprawnić monitorowanie dostaw wdrażając systemy śledzenia oparte na wydajnych urządzeniach mobilnych w magazynach, centrach dystrybucji oraz w sklepach.

Szerszy zakres informacji oraz lepsza wiedza umożliwiają sklepom skuteczne przekazywanie klientom informacji o samych produktach, ich terminach przydatności oraz pomagają unikać marnowania żywności dzięki optymalizacji zarządzania towarem.

Kierownictwo firm działających w tej branży jest również świadome jak ważne jest kontynuowanie inwestycji w tym obszarze. Aż 93 proc. decydentów w firmach sektora spożywczego planuje zwiększyć wydatki na technologie monitorowania żywności.

Inwestycje w technologie to lepsza obsługa klientów sklepów spożywczych

Technologiczne systemy wspierające obsługę łańcucha dostaw mogą również dostarczyć sieciom detalicznym narzędzia umożliwiające lepsze rozwiązywanie problemów spowodowanych nieoczekiwanymi lub sezonowymi zakłóceniami na rynku. Odporność łańcucha dostaw produktów żywnościowych na problemy przyczynia się też do wzmocnienia popularności zakupów zamawianych online i odbieranych w sklepie czy sprzedaży wysyłkowej, a te usługi są przecież powszechnym wymogiem w erze dystansu społecznego. Wybiegając w przyszłość, odporność taka pomoże firmom pozostawać w zgodności ze zmieniającymi się wymogami regulacyjnymi oraz skutecznie chronić klientów i wizerunek marki.

Wraz z rosnącym zaawansowaniem technologii obsługi łańcuchów dostaw, analityka predykcyjna odgrywać będzie rolę kluczową w procesach sieci spożywczych i innych firm chcących pielęgnować długotrwałą lojalność klientów oraz zyskiwać przewagę nad konkurencją. Optymalizacja łańcuchów dostaw to więcej niż ochrona klientów przed chorobami układu pokarmowego – to również ochrona działalności biznesowej w ogóle.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj