Druk reklamowy czarno na białym, a właściwie jakimkolwiek kolorem na białym tle nie stanowi problemu. Znacznie bardziej skomplikowana jest sytuacja, w której musimy wydrukować białe grafiki czy napisy na ciemnym lub całkowicie czarnym tle. Sprawa komplikuje się jeszcze bardziej, gdy białe nie są jakieś drobne detale, lecz grafiki i teksty na banerach reklamowych, na powierzchni kilku metrów kwadratowych.

Jeżeli chcemy sprawnie posługiwać się bielą w wydrukach reklamowych, musimy zapoznać się z funkcjami overprint i knockout, czyli nadrukiem i wybraniem koloru.

Overprint i knockout: dwie drogi do bieli na wydruku reklamowym

Problem z drukiem bieli polega na tym, że powszechnie używana w poligrafii przestrzeń kolorów CMYK nie operuje bielą. Cyan, Magenta, Yellow i K (Key colour, czyli black) pozwalają stworzyć w zasadzie każdy ze znanych kolorów. Jednak żadna mieszanka kolorów procesowych nie pozwala uzyskać bieli. Jak w tej sytuacji wydrukować biały napis na ciemnym tle, wyjaśnia przedstawicielka drukarni DisplayPlanet, producenta systemów reklamowych: – Kolor biały to najczęściej nieobecność koloru, a dokładnie wybranie (knockout). Biel pochodzi od materiału, na którym drukujemy. Jest to najczęstsza i najbardziej ekonomiczna praktyka druku reklamowego. Inną możliwością jest overprint, czyli nadruk wykonany przy użyciu białej farby. Taką możliwość oferują m.in. niektóre maszyny do druku w technologii UV.

Korzystanie z opcji nadrukowywania i wybierania koloru wymaga odpowiedniego przygotowania projektu. Overprint i knockout można traktować jako awers i rewers: jeżeli zaznaczymy opcję overprint, to kolor będzie nadrukowany – jeżeli jej nie zaznaczymy, to zostanie zastosowany knockout. Drukarnia może sobie zażyczyć, aby elementy w białym kolorze „miały wybranie”. W takiej sytuacji powinniśmy przejrzeć projekt i sprawdzić, czy przy którymś elemencie w kolorze białym nie był włączony. Przy bieli defaultowo ustawiony jest knockout, ale sprawdzenie projektu przed wysłaniem go do drukarni pozwala uniknąć sytuacji, w której pięknie skomponowany biały napis na soczyście kolorowym tle nie pojawi się na gotowym wydruku. A taki będzie niemal na pewno efekt naszych wysiłków, gdy przy bieli wybierzemy opcję overprint.

Podstawowe zasady operowania białym kolorem

Ten tekst powinien zaczynać się od pytania, po co mamy drukować w bieli, skoro jest tyle innych kolorów do dyspozycji? Odpowiedź jest dość prosta: bielą operują najlepsze, najskuteczniejsze reklamy. W każdej księdze znaku musi znaleźć się logo w wersji czarno-białej. Powszechnie uznawaną zasadą jest minimalizowanie liczby kolorów w znakach firmowych. Umiejętnie użyta biel na banerach reklamowych może być świetnym sposobem na przyciągnięcie uwagi odbiorców.

Aby osiągnąć oczekiwany efekt, należy spełnić kilka podstawowych zasad w projektowaniu wydruków reklamowych z białymi detalami:

  • intensywny kolor tła – najważniejszym warunkiem skuteczności zastosowania bieli w reklamie jest stworzenie odpowiednio dużego kontrastu z tłem: czarny, czerwony, granatowy, pomarańczowy, ciemna zieleń to kolory, które w zderzeniu z białym tekstem lub grafiką zapewnią odpowiednią widoczność reklamy – nieskuteczne może okazać się stosowanie kolorów pastelowych lub tła złożonego ze zbyt wielu stonowanych barw o małej intensywności,
  • odpowiednia wielkość grafiki – białe elementy projektu graficznego powinny mieć odpowiednią wielkość: im są większe, tym silniej działają – zbyt cienkie linie lub złożone z wielu drobnych detali grafiki mogą okazać się bardzo mało widoczne, łatwe do przeoczenia,
  • starannie dobrany font – zaleca się unikanie czcionki szeryfowej, a jeżeli nie da się tego uniknąć, to konieczne należy zadbać o właściwą wielkość napisów.

Projektowanie reklam, które traktują biel nie tylko jako tło, lecz pełnoprawny kolor, wymaga doświadczenia i współpracy z zaufaną drukarnią. Nie jest to łatwe zadanie, lecz możliwe do uzyskania efekty równoważą czas włożony w dopracowanie projektów i ich staranne wydrukowanie. Szczególnie spektakularne efekty możemy uzyskać wtedy, gdy nasze wydruki na ścianki reklamowe, rollupy czy flagi plażowe operują przekazem tekstowym. Dobrze złożony, biały tekst na kontrastowo dobranym tle jest jak magnes dla oczu.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here