Układy centralnego smarowania to systemy umożliwiające płynną i bezawaryjną pracę w wielu zakładach przemysłowych, w których stosowane są różne maszyny. Ciągłe smarowanie poszczególnych części tych urządzeń jest niezwykle ważne, gdyż tylko w ten sposób można skutecznie zminimalizować negatywne skutki tarcia, zapewniając im dłuższą żywotność oraz trwałość. Dzięki układom centralnego smarowania maszyny przemysłowe, budowlane, rolnicze i górnicze, a także linie technologiczne mogą pracować bez ryzyka zbędnych przestojów i kosztownych napraw.

Dlaczego trzeba przeciwdziałać tarciu poszczególnych elementów maszyn?

Tarcie to siła hamująca, która przeciwdziała ruchowi. Tarcie poszczególnych części maszyn jest zjawiskiem niekorzystnym, gdyż powoduje hamowanie ich pracy, nadmierne rozgrzewanie się ich części, a także powstawanie uszkodzeń na trących o siebie elementach. W wyniku tarcia zdziera się warstwa wierzchnia par trących o siebie elementów, co może doprowadzić do ich deformacji i niszczenia.

Aby odpowiednio zabezpieczyć trące o siebie podczas pracy elementy, trzeba smarować ich powierzchnie specjalnymi środkami smarnymi. Zmniejszają one tarcie, zapewniając odpowiednie własności ślizgowe, dzięki czemu minimalizowane są straty energii, a materiały, z których wyprodukowane są poszczególne trące o siebie części, są odpowiednio chronione przed jego negatywnymi skutkami. Nienasmarowane albo niewystarczająco nasmarowane części ruchome maszyn szybciej się zużywają i częściej ulegają awariom.

Czym są i jak działają układy centralnego smarowania?

W przypadku niewielkich urządzeń smarowanie jest najczęściej wykonywane manualnie, jednak duże maszyny przemysłowe czy linie technologiczne to skomplikowane urządzenia składające się z wielu współpracujących ze sobą elementów. Smarowanie ręczne tak złożonych układów byłoby żmudnym i czasochłonnym zajęciem, dlatego dąży się do automatyzacji tego procesu. Takie maszyny są więc wyposażone w układ centralnego smarowania, czyli specjalny system odpowiadający za automatyczne smarowanie ich części. Jego zadaniem jest stałe, równomierne i precyzyjne dostarczanie środka smarnego do wielu miejsc wymagających smarowania.

Układy centralnego smarowania są zbudowane z wielu elementów m.in.: pompy centralnego smarowania, rozdzielaczy, dozowników, filtrów, zaworów, złączy, przewodów smarowych i przyłączy. Rolą tych ostatnich jest połączenie przewodów smarnych z punktami smarnymi lub innymi częściami układu. Przyłącza układów smarowania są więc pośrednikami, bez których cały system nie mógłby sprawnie funkcjonować.

Rodzaje przyłączy stosowanych w układach centralnego smarowania

Najważniejszym elementem przyłączy wykorzystywanych w układach centralnego smarowania, których sprzedażą zajmuje się np. firma Układy Centralnego Smarowania Sp. z o.o., jest gwint przyłączeniowy. Wyróżniamy modele z gwintem zewnętrznym lub wewnętrznym. Gwinty przyłączeniowe mogą być (w zależności od wybranego modelu): metryczne, stożkowe, calowe i samouszczelniające. Obszar gwintu posiada hermetyczną powłokę, która umożliwia szybki i sprawny montaż przyłącza do złączki. Przyłącza układów smarowania powstają ze stali węglowej kutej lub z polimeru technicznego. Aby zapewnić im optymalną trwałość i odporność na wysoką wilgotność i zanieczyszczenia, pokrywane się je powłoką antykorozyjną i farbą proszkową.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj