Stworzenie sprzedażowej drużyny marzeń wymaga ogromnego zaangażowania i rozległej wiedzy o tym, co warunkuje pozyskiwanie nowych klientów. To pozornie karkołomne zadanie okaże się znacznie bardziej przystępne, jeśli weźmiemy pod uwagę kilka kluczowych czynników. Od czego zacząć budowę zespołu sprzedażowego w swojej firmie? Jakie czynniki warto wziąć pod uwagę, dobierając zespół pod kątem praktycznych umiejętności i skutecznego podejścia do klienta? Przedstawimy za chwilę kilka porad, które pomogą zmodyfikować założenia dotychczasowego modelu tworzenia zespołów i wznieść procesy sprzedaży na zupełnie nowy poziom.

Fundamenty budowy zespołu sprzedażowego – co warto wiedzieć?

Nie ulega wątpliwości, że zespół handlowców w firmie powinien posiadać rozległe kompetencje miękkie i doświadczenie w pracy z klientami. Szczególnie przydatne okazują się umiejętności budowania trwałych relacji z ludźmi i pozyskiwania zaufania, które w dalszej kolejności trzeba jeszcze przełożyć na zamknięcie transakcji. Podczas rozmowy z klientem każdy handlowiec spotka się z jego mniej lub bardziej racjonalnymi obiekcjami odnośnie proponowanego produktu. Efektywność sprzedaży w dużej mierze zależy od wiedzy i doświadczenia zespołu sprzedażowego, który potrafi skutecznie rozwiewać wątpliwości, mając jednocześnie na uwadze dobro klienta. Nachalne zachwalanie produktu i negowanie wszelkiej krytyki zdecydowanie nie sprawdza się na dłuższą metę. Obiektywne odniesienie się do uwag klienta buduje profesjonalny wizerunek firmy, a co ważniejsze – wywołuje wrażenie uczciwości i fachowości.

Pierwszym etapem budowy zespołu sprzedażowego staje się zatem wykorzystanie sprawdzonych zadań selekcyjnych, jakie zostaną przedstawione kandydatom. Taka wstępna filtracja pomoże w wyrobieniu sobie opinii o przyszłych pracownikach i dobranie zespołu do potrzeb konkretnej firmy.

Mając za sobą etap rekrutacji, musimy przejść do szkoleń produktowych. Trudno sobie wyobrazić skutecznego handlowca, który nie do końca rozumie przedmiot sprzedaży. Każdy członek zespołu sprzedażowego powinien posiadać gruntowną wiedzę o asortymencie swojej firmy, a także znać wszelkie kwestie związane z jego praktycznym zastosowaniem. Taką wiedzę zdobywa się na szkoleniach wewnętrznych, które przedsiębiorca powinien uczynić stałym elementem tworzenia ekipy sprzedażowej.

Warto pomyśleć także o zacieśnianiu więzi między pracownikami i tworzeniu pozytywnej atmosfery. Pomocne mogą się okazać wyjazdy integracyjne, a także wprowadzenie systemu mentoringu i cyklicznych spotkań organizacyjnych, gdzie każdy będzie mógł się podzielić swoimi spostrzeżeniami i zgłosić ewentualne problemy.

Jeśli staniesz w miejscu, od razu zaczniesz się cofać – zgodnie z tą zasadą żaden pracodawca nie może sobie pozwolić na stagnację w szkoleniach. Pogłębianie wiedzy wśród członków zespołu sprzedażowego nie tylko przekłada się na lepsze umiejętności sprzedaży, lecz również buduje poczucie przynależności i odpowiedzialności.

Zespół sprzedażowy, który stanie się motorem rozwoju firmy

Budując zespół sprzedażowy, przedsiębiorca spotyka się z rozmaitymi wyzwaniami. Duże ryzyko popełnienia błędów popycha firmy w kierunku outsourcingu spraw związanych ze sprzedażą do podmiotów zewnętrznych. Jednym z nich jest MerService, zajmujący się od kilkunastu lat wsparciem sprzedaży i tworzeniem zespołów sprzedażowych dedykowanych do określonych zadań. Więcej o ofercie można przeczytać na stronie www.merservice.pl. Korzystanie z zewnętrznego wsparcia stanowi wyraz odpowiedzialności za rozwój biznesu i rodzi wymierne rezultaty w krótkim czasie.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj