Jednym z elementów dobrze prowadzonej polityki motywacyjnej jest regularne ocenianie pracowników i ich działań. W ten sposób można także przeprowadzić diagnozę potencjału przyszłego rozwoju u danego pracownika, co z kolei zdecydowanie ułatwia wykorzystanie jego umiejętności i kwalifikacji. Warto więc pomyśleć nad wprowadzeniem we własnym środowisku podobnej praktyki.

Cele nadrzędne

Kwestią zasadniczą, którą należy rozpatrzyć jeszcze przed wdrożeniem systemu okresowej oceny pracowników jest to, czemu ma on służyć. A zastosowań może być wiele, chociażby:

  • znaczny wzrost jakości wykonywanej pracy – pracownik, aby mógł się rozwijać i coraz lepiej wykonywać wyznaczone mu obowiązki, musi znać swoje dotychczasowe wyniki. Takie działanie, które da mu odpowiedź na pytanie co robił wcześniej dobrze, a z czym radził sobie gorzej, powinno zdecydowanie pomóc w podnoszeniu poziomu wykonywania pracy.
  • ułatwienie podejmowania decyzji dotyczących przyznania nagród – jeśli chcesz, by Twoja firma przyznawała je rzetelnie i faktycznie stanowiły one nagrodę motywującą do podnoszenia jakości swoich wyników system oceny pracowników jest niezbędny.
  • pośrednio podnoszenie właśnie motywacji pracowników – czyli najważniejszego składnik podnoszący ich wydajności. Pracownik, który otrzymuje informację zwrotną wie bowiem, co powinien jeszcze poprawić, a z czym radzi sobie dobrze. W ten sposób dużo lepiej dysponuje swoją energią i umiejętnościami, ponadto czując, że otrzymywane przez niego i współpracowników nagrody czy awanse nie są wynikiem personalnych sympatii a efektem odpowiednio wysokiej wydajności i jakości wykonywanej pracy.
  • wpływ na rozwój pracowników – wynikający bezpośrednio z ich motywacji.
  • rozpoznanie i wykorzystanie potencjału – różni pracownicy dysponują różnymi poziomami umiejętności, nie tylko tych stricte potrzebnych w pracy, ale również np. interpersonalnych. Wiedząc o ich poziomie łatwiej będzie znaleźć np. potencjalnego kandydata na managera albo kierownika działu.
  • formalny i twardy zapis nieodpowiednio wykonanych obowiązków – ten może z skutecznie posłużyć jako podstawa zwolnienia z pracy niesumiennego podwładnego.

Jak się do tego zabrać?

Dobrym pomysłem jest zlecenie takiej oceny firmie zewnętrznej – tu godnymi polecenia są usługi kadrowo-płacowe Contract Administration. Dzięki nim zyskasz obiektywne spojrzenie z zewnątrz i bezstronną ocenę pracy swoich podwładnych. W zakres oferowany usług wchodzą bowiem między innymi diagnoza efektywności pracy, profile kompetencyjne i analiza dotychczas stosowanej metody oceny pracowników i jej ewentualna korekta.

System okresowej oceny pracowników – czy warto go wdrożyć?
5 (100%) 1 vote

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here