Wyciągarki to niezbędne akcesorium pojazdów podczas offroadowych wypadów. Z ich funkcji korzystają jednak nie tylko miłośnicy czterech kółek, ale także profesjonalne służby ratunkowe, a nawet codzienni kierowcy.

Decydując się na zakup tego wyposażenia pojazdu, warto wiedzieć, że do wyboru mamy cztery rodzaje wyciągarek:

  • wyciągarki ręczne,
  • wyciągarki hydrauliczne,
  • wyciągarki mechaniczne,
  • wyciągarki elektryczne.

Ostatni rodzaj wyciągarki jest najczęściej kupowanym przez miłośników jazdy na czterech kółkach. Cechuje się nie tylko zadowalającą szybkością pracy, ale także wysoką mocą i prostotą użytkowania. Zanim jednak zdecydujemy się na zakup wyciągarki elektrycznej, warto przeanalizować, czy będzie odpowiadała naszym potrzebom. Aby odpowiedzieć sobie na to pytanie, należy poznać jej specyfikę działania, konstrukcję oraz serwis.

Wyciągarki elektryczne – zastosowanie

Ten model wyciągarki jest przeważnie podstawowym wyposażeniem pojazdów przeznaczonych do offroadu. Jest to sport, polegający na poruszaniu się po nieutwardzonych drogach pełnych błota, po rzekach i ekstremalnych podjazdach.

Im trasy są bardziej skomplikowane i pełne przeszkód, tym większy poziom adrenaliny i możliwości technicznego wykorzystania sprzętu. W wielu przypadkach, to właśnie wyciągarki decydują o losach uczestnika rajdu. Umożliwiają wyjazd z kłopotliwych terenów, w których łatwo o ugrzęźnięcie, a także pomagają w transporcie pojazdu do punktu kontrolnego.

Wyciągarki elektryczne są także niezbędne w pojazdach będących środkiem transportu wszelkich służb ratowniczych i pomocy drogowej.

Wyciągarki elektryczne – konstrukcja

Pierwszym elementem, na który zwracamy uwagę kupując wyciągarkę elektryczną, jest silnik. W przypadku tego wariantu, zasilany jest prądem pochodzącym z akumulatora pojazdu. Do samochodów osobowych i quadów, najczęściej wykorzystywane są wyciągarki o napięciu 12V (polecamy wyciągarki elektryczne 12V – Terenowiec.pl), chociaż bywają i takie o mocy 24V. Zwłaszcza w przypadku samochodów ciężarowych.

Oprócz tego, równie ważny podczas zakupu jest bęben cylindryczny. Silniki pracują z różną mocą, jednak moment obrotowy bębna musi być równomierny. Na niego nawinięta jest lina, która za pomocą specjalnego haku mocowana jest do elementu, który chcemy przesunąć.

Lina wyciągarki elektrycznej może być syntetyczna albo stalowa. To, którą wybierzemy zależy od osobistych preferencji. Liny syntetyczne są lekkie i proste w obsłudze podczas nawijania. Cechują się dużą wytrzymałością i bezpieczeństwem użytkowania. Lina stalowa będzie za to bardziej odporna na uszkodzenia mechaniczne, takie jak przetarcia. Jest jednak o wiele cięższa.

Wyciągarki elektryczne – funkcjonowanie

Wyciągarki działają w bardzo prosty sposób, a bardzo szybko przynoszą efekty. Wykorzystują one moc silnika, więc działają szybko i sprawniej, niż np. wyciągarki ręczne.

Na bęben cylindryczny nawija się lina, na końcu której przymocowany jest uchwyt. Ważne jest, aby lina była mocna, a przekładnia działała efektywnie – wtedy wyciągarka osiągnie odpowiedni moment wyciągania. Lina jest prowadzona przez specjalne rolki lub ślizgi, a kiedy bęben urządzenia zatrzyma się, następuje automatyczne załączenie hamulca.

Oprócz tego, mamy jeszcze taki termin jak uciąg oraz jego siła. Uciąg powinien wynosić około 1,5 razy więcej niż całkowita masa naszego pojazdu.

Jeżeli nasz samochód posiada masę całkowitą 2600 kg, to wyciągarka powinna mieć uciąg od 3900 kg lub więcej. Często zapominamy, że siła maksymalna liny podawana na specyfikacji dotyczy końca liny, a przecież w praktyce korzystamy z kilku pierwszych jej metrów. Im dłuższa lina, tym słabsza jej siła.

Polecamy profesjonalne wyciągarki elektrycznie na stronie: https://terenowiec.pl/pl/98-wyciagarki-elektryczne.

źródło zdjęcia: freepik.com

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj