Marketing baz danych (ang. database marketing) to marketing bezpośredni, polegający na zbieraniu danych potencjalnych i obecnych klientów, a następnie dokładnej analizie. Marketing baz danych może być wyjątkowo skutecznym i efektywnym sposobem na dotarcie do konkretnych grup docelowych.
Czym jest marketing baz danych i jakie ma zalety?
Marketing baz danych to metoda znana od wielu lat, jednak obecnie wykorzystywana w inny sposób niż jeszcze dekadę temu. Database marketing polega więc na budowaniu baz danych, a następnie przetwarzaniu ich i analizowaniu. W ten sposób specjaliści do spraw marketingu mogą pozyskać nowych klientów, a także utrzymać tych obecnych. Marketingowe bazy danych wykorzystywane są obecnie głównie w ramach e-mail marketingu, jednak wciąż czasami w formie rozmów telefonicznych (telemarketing). Dodatkowo marketing baz danych pozwala na tworzenie specjalnych modeli predykcyjnych zachowań klientów, a więc przewidywanie tego, jak będą działać konsumenci w różnych sytuacjach. Wykorzystywane są tutaj różne dane takie jak wiek, płeć, sytuacja finansowa, miejsce zamieszkania, a także poprzednie zakupy, doświadczenia i tak dalej. Możliwe jest stwierdzenie, na ile jest prawdopodobne, że dany klient dokona ponownie zakupu w sklepie internetowym, a to może być istotne dla wielu firm. Szczególnie ważne jest wzbogacanie baz danych o nowe informacje, które można uzyskać bezpośrednio od klientów, z ankiet lub też po prostu z różnych informacji z programów analitycznych.
Telemarketing – świetna metoda na pozyskanie klientów
Telemarketing to metoda znana od bardzo dawna i kiedyś kojarzona z raczej negatywnymi zjawiskami (na przykład wieloma telefonami z tego samego numeru, oferowaniem produktów darmowych, za które później trzeba było zapłacić), jednak obecnie ta forma marketingu bezpośredniego zmieniła swoją formę. Telemarketing opiera się na bazach danych oraz poszukiwaniu klientów, jednak na różne sposoby. Obecnie znacznie częstsze niż rozmowy telefoniczne, są maile oraz informacje przesyłane w newsletterach. Telemarketerzy również zajmują się pozyskiwaniem danych i uzupełnianiem baz, badaniami rynku oraz umawianiem spotkań. Wszystko to ma jeden główny cel, czyli zwiększenie sprzedaży danej firmy. Dodatkowo oczywiście możliwe jest zadbanie o lepszą rozpoznawalność marki, przeanalizowanie konkurencji oraz całej branży, a także wzmocnienie relacji z klientami firmy.