Z punktu widzenia bezpieczeństwa, układ hamulcowy jest najważniejszym zespołem występującym w konstrukcji samochodu. Jeśli jest sprawny, znacznie zmniejsza ryzyko groźnych dla zdrowia i życia wypadków – wszelkie usterki w jego obrębie znacznie to ryzyko podnoszą. Bardzo ważne jest, żeby wszelkie nieprawidłowości usuwać tak szybko, jak to tylko możliwe, ale aby było to możliwe, kierowca powinien umieć je rozpoznać.

Zużycie klocków i tarcz hamulcowych

Klocki i tarcze to kluczowe elementy układu hamulcowego – kiedy klocki zaciskają się na zamontowanej na osi tarczy, dochodzi do spowolnienia obrotów koła. Tarcie, które powstaje w momencie hamowania powoduje, że powierzchnie klocków i tarcz ścierają się i spada ich efektywność – jest to zjawisko naturalne, dlatego elementy te należy wymieniać co jakiś czas. Nieprawidłowe używanie hamulców może znacznie przyspieszać ich wyeksploatowanie, prowadząc do ich nadmiernego rozgrzewania się, korodowania, a nawet pękania. Zużycie lub uszkodzenie klocków i tarcz można rozpoznać przede wszystkim po odczuwalnym biciu podczas hamowania oraz wydzielającym się w tym czasie nieprzyjemnym zapachu. Towarzyszyć temu może również charakterystyczny, metali zgrzyt.

Awaria systemu ABS

W nowoczesnych samochodach ABS to standardowy element wyposażenia – jego zadaniem jest zapobieganie poślizgom podczas gwałtownego hamowania. Jego awarie zdarzają się relatywnie rzadko, a ich przyczyną jest zazwyczaj uszkodzenie lub zabrudzenie czujników. W takiej sytuacji na desce rozdzielczej zapali się kontrolka informująca o wyłączeniu systemu – jest to więc problem, który bardzo łatwo zauważyć i szybko podjąć działanie.

Usterki hamulca ręcznego

Hamulec ręczny pozwala unieruchomić samochód podczas postoju, może również zastąpić zwykłe hamulce, choć specjaliści tacy jak serwis Silesia Cars Center zaleca korzystanie z takiej możliwości jedynie w sytuacjach awaryjnych. Jeśli dojdzie do usterki lub uszkodzenia tego mechanizmu, rozpoznać to można między innymi po metalicznych dźwiękach rozlegających się podczas jazdy, a także zablokowanie kół mimo opuszczenia dźwigni hamulca.

Zużycie płynu hamulcowego

Płyn hamulcowy odpowiedzialny jest za przenoszenie ciśnienia hydraulicznego w układzie hamulcowym – to dzięki niemu po naciśnięciu pedału hamulca dochodzi do zaciśnięcia się klocków na tarczy hamulcowej. Z czasem ulega on wyeksploatowaniu, m.in. w wyniku wchłaniania wody z powietrza, co sprzyja nadmiernemu wzrostowi jego temperatury podczas hamowania. Zużycie płynu hamulcowego objawia się m.in. „miękkim” pedałem hamulca oraz słabnącą skutecznością hamowania.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj