SEO copywriting polega na tworzeniu zoptymalizowanych tekstów, czyli mających właściwości treści określanych jako wartościowe dla mechanizmów, według których działa silnik wyszukiwarki. Jest to proces powstawania tekstów content marketingowych przeznaczonych do dystrybucji w sieci. Jednak nie da się zamknąć istoty tego pojęcia w pojedynczej formułce. W tym artykule rzucimy szersze spojrzenie na istotę SEO copywritingu.

SEO copywriting – schematyczne pisanie?

Nie rozwodząc się nad kwestią określenia pojęcia copywritingu i SEO (Search Engine Optimization) przejdźmy do sedna profesji, czynności lub elementu content marketingu powstałego z połączenia tych dwóch terminów, czyli SEO copywritingu.

Można by stwierdzić, że SEO copywriting to nic innego jak pisanie tekstów na podstawie stałych wytycznych. Nie jest to do końca prawdą, pomimo tego, że stosowanie się do podstawowych reguł optymalizacji treści do priorytetów, według których oceniane są one przez algorytmy Google, jest właśnie istotą SEO copywritingu.

A więc, czy wystarczy trzymać się tylko kanonu tworzenia i adaptacji tekstów, aby SEO copywriting przyniósł oczekiwane efekty? Oczywiście, że nie!

W celu poparcia tej tezy przedstawię kilka argumentów w postaci poszczególnych etapów tworzenia oraz optymalizacji treści pozycjonujących, aż do finalizacji procesu SEO copywritingu, czyli zamieszczenia contentu w miejscu jego przeznaczenia.

Rozpoczęcie procesu, podstawowe zasady SEO copywritingu

Aby przedstawić w całej krasie znaczenie wszystkich dodatkowych zabiegów i usprawnień towarzyszących SEO copywritingowi, zacznijmy od podstaw. Poniżej przypomnę pokrótce zasady, według których powstają teksty pozycjonujące.

  • dobór fraz kluczowych – w zależności od sytuacji, wyznaczenie słów kluczowych może leżeć w obowiązkach copywritera bądź zleceniodawcy czy osoby zajmującej się pozycjonowaniem strony. Jest to kluczowy moment SEO copywritingu, od którego zależy powodzenie i zasadność całego procesu tworzenia i wdrażania tekstu;
  • pomysł na content – po uzyskaniu właściwie dobranych fraz kluczowych należy podjąć decyzję, jakiego rodzaju tekst będzie najbardziej odpowiedni, jaka forma treści zapewni najlepsze efekty, gdzie można uzupełnić braki;
  • planowanie struktury tekstu – w danej chwili trzeba skupić się na bardziej technicznych kwestiach dotyczących zarówno SEO, jak i UX. Rozplanowanie układu nagłówków wraz z umieszczeniem w nich fraz kluczowych;
  • tworzenie contentu – w tym momencie uzupełnia się merytoryczną, a jednocześnie przystępną treścią „wolną przestrzeń”, obudowuje szkielet, na którym powstaje content. To właśnie na jakość treści obecnie stawia się największy nacisk, ponieważ decyduje ona o wartości contentu zarówno dla użytkownika, jak i indeksowania Google;
  • optymalizacja – nie należy zapominać o optymalizacji SEO i UX jednocześnie. Dlatego aranżuje się podział na akapity, polepszając przejrzystość tekstu. Wyróżnia ważne, godne zapamiętania fragmenty artykułu niosące jakieś przesłanie, konkluzje itp., w których obecność fraz kluczowych pozytywnie wpłynie na ich rolę w pozycjonowaniu;
  • korekta oraz redakcja – naniesienie niezbędnych poprawek błędów językowych oraz merytorycznych.

Jak można zauważyć w przedstawionym powyżej „schemacie” tworzenia tekstu SEO, już nawet w jego początkowym stadium potrzebne są dodatkowe czynności. Należą do nich m.in.:

  • research fraz kluczowych;
  • analiza wykazująca braki, zapotrzebowanie contentu;
  • pomoc redaktora, korektora.

Jeśli sam nie dysponujesz wolnym czasem lub odpowiednimi umiejętnościami, zawsze możesz zgłosić się do profesjonalnej agencji copywriterskiej, która przygotuje dla Ciebie merytoryczne teksty zgodne z SEO. Specjaliści z agencji Content Writer z pewnością stworzą dla Ciebie skuteczne treści.

Działania uzupełniające SEO copywriting

Kolejnymi czynnościami dopełniającymi proces tworzenia i dystrybucji treści są:

  • opracowanie meta opisów, meta tytułów;
  • zamieszczenie fotografii, grafik oraz alternatywnych opisów;
  • wstawienie wykresów, diagramów;
  • konwertowanie – zarówno tekstu, jak i wyżej wymienionych elementów dodanych. Ta czynność niejednokrotnie jest niezbędna w celu uzyskania prawidłowego, bezawaryjnego działania strony czy wyświetlania tekstu bez względu na rodzaj używanego urządzenia (wielkości ekranu);
  • zamieszczenie artykułu w wybranym miejscu na stronie macierzystej, blogu bądź zewnętrzne lokowanie np. artykuł sponsorowany itp.;
  • linkowanie wewnętrzne, zewnętrzne.

Wystarczy spojrzeć na powyższą listę, aby stwierdzić, że SEO copywriting na pewno nie jest schematyczny i polega na dostosowaniu tworzonych treści do różnych wymogów, nie tylko ściśle związanych z optymalizacją tekstu pod SEO.

Nieświadomy SEO copywriting

Ciekawostką może być fakt, że nawet nie będąc copywriterem, można tworzyć teksty pozycjonujące. Przykładem tego jest user generated content, gdzie pomimo tego, że treści nie posiadają struktury tekstu SEO, przyczyniają się do pozyskania lepszej pozycji w wynikach wyszukiwania. Czy zawarty w nich link kierujący do strony macierzystej oraz występowanie frazy kluczowej nie powodują tego, że można uznać je za swego rodzaju SEO copywriting?

Podsumowanie

Reasumując – SEO copywriting nie polega wyłącznie na dostarczeniu odpowiednio sformatowanych i poprawnie napisanych tekstów, chociaż stanowi to jego podstawę. Jest to złożony proces wymagający sporego nakładu pracy, zaangażowania odpowiednich, kompetentnych osób (fachowców) odpowiadających za poszczególne etapy tego właśnie procesu. SEO copywriting nie musi także przybierać formy dystrybucji treści o ściśle wyznaczonych właściwościach. Ważna jest regularność publikacji, obecność fraz kluczowych, a struktura SEO jest tylko optymalizacją, która powinna być uzależniona od przeznaczenia i rodzaju contentu.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj