Posiadanie własnego magazynu i korzystanie z usług fulfilment to dwa zupełnie różne modele prowadzenia logistyki w branży e-commerce. Oba mają swoje zalety, jednak na pewnym etapie rozwoju sklepu internetowego trzeba zdecydować się na jedno z tych rozwiązań. Dowiedz się, które z nich najlepiej sprawdzi się w Twojej firmie.
Fulfilment – co to jest?
Usługi fulfilment oznaczają outsourcing procesów logistycznych. W praktyce polega to na zleceniu zewnętrznej firmie magazynowania i obsługi dostaw. Operator fulfilment udostępnia swoją przestrzeń magazynową i zapewnia personel oraz infrastrukturę konieczne do realizacji zamówień. Zakres jego usług może obejmować również dropshipping, zarządzanie stanami magazynowymi, kontakt z klientem, naprawę wadliwych produktów czy też wsparcie technologiczne w prowadzeniu strony internetowej. Model ten odciąża właściciela sklepu z najbardziej czasochłonnych obowiązków, dzięki czemu może on poświęcić swój czas na rozwój firmy i pozyskiwanie nowych klientów.
Jakie korzyści niesie ze sobą model fulfilment?
Najważniejszym powodem, dla którego przedsiębiorcy decydują się na ten model, jest oszczędność czasu. Wszelkie problemy, jakie mogą pojawić się w procesach przechowywania, kompletowania, pakowania i wysyłania są rozwiązywane przez firmę specjalizującą się w logistyce. Kolejną zaletą jest brak potrzeby inwestowania we własną przestrzeń magazynową, a tym samym korzystanie z elastycznej powierzchni przechowywania. Korzystając z usług firm takich jak Forceful, nie trzeba martwić się o zbyt mały magazyn lub niewykorzystaną przestrzeń generującą dodatkowe koszty. Ważnym czynnikiem jest także zdecydowanie krótszy czas realizacji zamówienia.
Fulfilment jest doskonałym rozwiązaniem dla firm, które dopiero rozpoczynają swoją działalność. Pozwala bowiem uniknąć wysokich kosztów związanych z wynajmowaniem, ubezpieczaniem i wyposażaniem własnego magazynu, a także zatrudnieniem i szkoleniem pracowników.
Zalety posiadania własnego magazynu
Najważniejszą zaletą posiadania własnego magazynu i samodzielnego zarządzania towarami jest pełna kontrola. W przeciwieństwie do modelu fulfilment, w tym wypadku właściciel ma dostęp do wszystkich procesów i może dowolnie je modyfikować. Dzięki temu posiada infrastrukturę dopasowaną całkowicie do własnych potrzeb i specyfiki oferowanego asortymentu. Jest to szczególnie ważne w przypadku produktów wielkogabarytowych, np. mebli lub prefabrykatów betonowych. Własny magazyn pozwala również na efektywne skalowanie biznesu i wprowadzanie nowych rozwiązań, zanim zrobi to konkurencja.
Co wybrać – własny magazyn czy fulfilment?
Decyzja dotycząca preferowanego modelu logistycznego zależy w dużej mierze od możliwości finansowych firmy oraz jej potrzeb. W przypadku małych firm, których asortyment już przestaje się mieścić w przydomowym garażu, fulfilment może okazać się znacznie lepszą opcją. Będzie tak również dla przedsiębiorstw eCommerce, które odnotowują duże sezonowe wzrosty sprzedaży. Mogą wtedy skorzystać na elastyczności tego rozwiązania i uniknąć kosztów, jakich przysparza pusty magazyn. Jednak większe sklepy operujące własnymi procesami logistycznymi lub oferujące produkty wymagające niestandardowego sposobu przechowywania powinny postawić na własny magazyn.