Nie ulega wątpliwości, że oświetlenie ksenonowe może odmienić wygląd Twojego samochodu, sprawiając, że będzie on prezentował się bardziej nowocześnie. Mówi się też dużo o tym, jak korzystnie ksenony wpływają na zmysł wzroku, ułatwiając kierowcy widzenie nawet w trudnych warunkach. Ale czy lampy ksenonowe są w pełni legalne? Jakie warunki muszą spełniać, aby nie przynieść szkody właścicielowi? Sprawdź, czy możesz bezpiecznie zamontować je w swoim aucie!
Czym są żarówki ksenonowe?
Żarówki ksenonowe to w gruncie rzeczy nazwa bardzo nieprecyzyjna. W istocie lampy ksenonowe nie mają żarnika: źródłem światła jest w nich powstający między umieszczonymi w bańce szklanej elektrodami łuk elektryczny. Taka konstrukcja nosi miano palnika wyładowczego. Określenie „ksenonowe” pochodzi od gazu szlachetnego, którym wypełniona jest bańka. Aby ksenon mógł rozbłysnąć, niezbędne jest wysokie napięcie.
Skąd wzięła się sława ksenonów?
Sekret lamp ksenonowych tkwi w temperaturze barwowej światła – jest biała, zbliżona do światła naturalnego. Dzięki temu ksenony świetnie wyłaniają przedmioty z ciemności, zachowując ich odpowiedni kontrast i nie przekłamując kolorów, a emitowany przez nie strumień światła jest równomiernie intensywny. Ma to duży wpływ na mniejsze zmęczenie wzroku kierowcy. Lampy ksenonowe doskonale sprawdzają się zwłaszcza w warunkach ograniczonej widoczności, także wieczorem i nocą.
Znaczenie ma również ekonomia – żarówki ksenonowe emitują więcej światła niż tradycyjne halogeny, a jednak pobierają mniej prądu. Co to oznacza? Ich większą żywotność, rzadsze wymiany i wysoką jakość nawet do 3 tys. godzin.
Czy ksenony nadają się do zwykłych reflektorów?
Specyficzna budowa reflektora
Wysoka temperatura barwowa sprawia, że spojrzenie w ksenony można porównać do skierowania wzroku w słońce. Aby ograniczyć efekt oślepienia, w standardowych reflektorach ksenonowych montuje się specjalne, bardziej precyzyjne soczewki lub odbłyśniki. Ale to nie jedyne specyficzne elementy budowy reflektorów ksenonowych. Do ich sprawnej pracy niezbędny jest przetwornik wysokiego napięcia prądu zmiennego, zapłonnik, odpowiedzialny za podgrzanie gazu w bańce, oraz skomplikowany system zabezpieczający.
Niekompatybilne z tradycyjnymi reflektorami
Reflektory zawsze są dopasowane pod względem geometrii do typu żarówek. Te tradycyjne, dostosowane do halogenów, nie wymagają całego szeregu dodatkowych usprawnień, niezbędnych przy stosowaniu oświetlenia ksenonowego. W dodatku kąt padającego przez ich soczewki światła jest całkiem inny. Kiedy zamontowane są w nich żarówki halogenowe, wszystko gra! Jednak po założeniu palników wykładowczych okazuje się, że intensywnie białe światło po prostu… oślepia innych użytkowników drogi! Ponadto montowanie zestawów ksenonowych w tradycyjnych reflektorach może zakończyć się źle dla samego osprzętu – na przykład wypaleniem odbłyśnika pod wpływem promieniowania UV.
Możliwe, ale…
To przede wszystkim ze względu na różnice w konstrukcji zamontowanie palników ksenonowych w tradycyjnych reflektorach może nieść za sobą poważne zagrożenia. Nie jest to niemożliwe, ale wymaga równoległego zadbania o dodatkowe elementy wyposażenia oraz szczególną dbałość o stan reflektorów. Aby to, co stanowi największą zaletę lamp ksenonowych, czyli intensywnie białe światło, nie drażniło innych kierowców, nie powinno ulegać rozproszeniu. W tym celu wiązka musi być precyzyjnie ustawiona, a soczewka, która je skupia, idealnie czysta. W reflektorach ksenonowych odpowiadają za to spryskiwacze oraz mechanizm automatycznego poziomowania. Jeśli, montując w swoim aucie palniki wykładowcze, nie zadbasz o te elementy, będziesz zmuszony do nieustanego ręcznego korygowania ustawienia świateł oraz mycia szkieł na każdym postoju!
Legalne czy nie?
Montując ksenony w reflektorach halogenowych, musisz liczyć się z tym, że takie rozwiązanie jest kosztowne, a w razie błędów może zostać przez policję uznane za stwarzające bezpośrednie zagrożenie na drodze. Bo o ile cały proceder sam w sobie jest legalny, o tyle, wymaga precyzji i znajomości obowiązujących przepisów. Próby wykonania amatorskiego tuningu mogą zakończyć się mandatem, a także adnotacją o zatrzymaniu dowodu rejestracyjnego i skierowaniu na badania techniczne, przekazaną przez policję do systemu CEPiK. Absolutnie zabronione jest też oczywiście montowanie żarówek bez homologacji na drogi publiczne – ale ta zasada dotyczy przecież wszystkich typów oświetlenia, także halogenów.
Masz w swoim samochodzie instalację odpowiednią dla lamp ksenonowych? Chcesz widzieć więcej, a przy tym nadać swojemu autu nieszablonowy wygląd? Zajrzyj na nocar.pl i zaopatrz się w palniki wykładowcze sprawdzonych producentów.
Źródło zdjęć: nocar.pl, shutterstock.com