Media społecznościowe to jeden z filarów marketingu internetowego. Choć początkowym założeniem większości portali było to, by ułatwiać komunikację między użytkownikami, dziś ich funkcje znacznie się rozszerzyły. Podobnie z liczbą użytkowników – według danych z 2019 roku z mediów społecznościowych korzysta aż 47% Polaków. Stwarza to ogromne możliwości dotarcia do potencjalnych klientów. Dlaczego? O tym przeczytasz w poniższym artykule.

Media społecznościowe i marketing. Dlaczego warto?

  • Prezycja. Nie da się zaprzeczyć, że w mediach społecznościowych ludzie dzielą się wieloma informacjami na swój temat. Pozwala to w niezwykle precyzyjny sposób dotrzeć do przedstawicieli swojej grupy docelowej.
  • Relacje. W trzecim stuleciu XXI wieku w marketingu i sprzedaży chodzi przede wszystkim o budowanie relacji i dostarczanie wartości. Na szerszą skalę nie ma ku temu lepszej sposobności niż prowadzenie profili w mediach społecznościowych.
  • Pozycjonowanie. Jak podaje agencja Miromind, aktywność w social mediach wspomaga proces pozycjonowania strony
  • Reklamy. Media społecznościowe to nie tylko prowadzenie profili, aktywność w grupach, wystawianie opinii i udział w dyskusjach. To także płatne reklamy, które dają Ci pewność, że dotrzesz do użytkowników, których zainteresowania pokrywają się z Twoją branżą.

Media społecznościowe to jednak pojęcie zbiorcze. Popularnych portali jest przecież co najmniej kilka. Na które z nich warto postawić?

Facebook

Liczba aktywnych użytkowników Facebooka na świecie wynosi aktualnie 2.6 miliarda. To osoby, które odwiedzają portal przynajmniej raz w miesiącu. W Polsce jest ich minimum 18 milionów. Jeśli to nie przemawia do Twojej wyobraźni, podpowiemy, że to więcej niż iiczy populacja Belgii czy Holandii. Żadna firma nie może zmarnować takiego potencjału.

Oto najważniejsze możliwości, które profil na Facebooku daje firmom:

  • prowadzenie profilu, dzielenie się aktualnościami, udostępnianie treści i budowanie relacji z użytkownikami,
  • tworzenie grup dla klientów i udzielanie się w grupach powiązanych z branżą,
  • komunikowanie się z klientami za pomocą Messengera,
  • publikowanie opinii,
  • prowadzenie sklepu,
  • udostępnianie menu (w przypadku restauracji i kawiarni),
  • tworzenie kampanii reklamowych.

Co ciekawe, Facebook to także nieliczny z omawianych tu portali, który sprawdzi się w praktycznie każdej branży. Tak, nawet B2B, choć wiele przedsiębiorców i marketerów zdaje się w to nie wierzyć. Jednak dziś prawie każdy ma konto na Facebooku!

Instagram

Instagram może się pochwalić ponad miliardem aktywnych użytkowników. To mniej niż Facebook, ale wciąż robi wrażenie. Możesz zapytać, jak publikacja zdjęć może wpłynąć na Twój biznes. Znacząco, jako że w większości kupujemy przecież oczami. Jest to także platforma numer 1, gdy mowa o influencer marketingu.

W przypadku branż fashion, beauty, a także tych związanych z żywnością i zdrowym stylem życia Instagram to wręcz konieczność. Świetnie sprawdzi się także w przypadku większości sklepów internetowych. Pamiętaj jednak, by nie publikować na Instagramie nudnych zdjęć produktów. Postaw na przedmioty w użyciu i kreatywne sesje.

Instagram nie będzie miał dużego zastosowania w branżach B2B – tu można wykorzystać go jedynie w celach wizerunkowych i marketingowych.

LinkedIn

LinkedIn to dziś jeden z najpopularniejszych portali społecznościowych. Platforma ma obecnie 645 milionów zarejestrowanych użytkowników. To miejsce zrzeszające profesjonalistów i pasjonatów wielu branż. Wydawałoby się więc, że profil na LinkedIn to obowiązkowy element strategii marketingowej każdej firmy.

I rzeczywiście tak jest – w przypadku branży B2B. Sam profil firmowy nie gra tu jednak pierwszych skrzypiec. Najważniejsze są treści publikowane przez przedsiębiorców i pracowników. Na LinkedInie liczy się bowiem przede wszystkim marka osobista.

Ciekawą możliwością LinkedIna dla pozostałych firm jest np. publikowanie ofert pracy. To również świetne miejsce do realizowania działań employer brandingowych.

TikTok

TikTok to najmłodszy portal w tym zestawieniu, bijący ostatnio rekordy popularności. Znalazł się on na drugim miejscu wśród najczęściej pobieranych darmowych aplikacji w 2019 roku. W 2020 zainteresowanie nim wciąż rośnie.

Dla tych, którzy nie wiedzą, wyjaśnimy, że TikTok to aplikacja, służąca do udostępniania krótkich filmików. Warto uważnie przyglądać się jej rozwojowi. A jakie możliwości dla biznesów TikTok stwarza już dziś?

Każda firma może stworzyć na nim swój profil i udostępniać ciekawe wideo. TikTok to również świetna platforma do współpracy z influencerami. Polecamy założyć tam konto szczególnie w przypadku, jeśli Twoja grupa docelowa składa się z nastolatków i osób w młodym wieku.

YouTube

YouTube, w odróżnieniu od TikToka, prawdopodobnie nikomu przedstawiać nie trzeba. Najpopularniejszy portal z wideo od lat przyciąga rzesze marketerów, pragnących wykorzystać jego możliwości. A tych jest niemało.

Konto na YouTube to duży atut dla wszystkich sklepów internetowych. Warto umieszczać wideo z recenzjami lub po prostu z prezentacjami produktów. YouTube to również świetne miejsce do tworzenia kampanii influencer marketingowych.

Musimy wspomnieć także o celach edukacyjnych, które na tym portalu można łatwo realizować. Wszelkie filmiki szerzące wiedzę na temat usług oraz produktów doskonale sprawdzą się zarówno w branżach B2B, jak i B2C.

Na YouTube możesz także tworzyć kampanie reklamowe konfigurowane w systemie Google Ads.

Podsumowanie

Media społecznościowe to temat rzeka. Na świecie wciąż powstają nowe portale – jednak nielicznie działają na skalę międzynarodową. W artykule skupiliśmy się na najpopularniejszych przykładach, ale pamiętaj, że nie wyczerpują one Twoich możliwości. Możesz rozważyć jeszcze takie portale jak chociażby Pinterest, Reddit czy VKontakte. Wszystko zależy od specyfiki Twojej branży.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj