Istniejąca infrastruktura drogowa wymaga co jakiś czas prac naprawczych – wynika to z jej eksploatacji, wpływu czynników atmosferycznych czy też niedociągnięć budowlanych. Do remontów dróg powszechnie wykorzystuje się frezarki drogowe, czyli specjalistyczne maszyny, które pozwalają na sprawne usuwanie nawierzchni asfaltowych lub betonowych. Tłumaczymy, na jakiej zasadzie działają takie urządzenia oraz w jakim celu są wykorzystywane.

W jaki sposób działa frezarka drogowa?

Frezarki drogowe są samojezdnymi maszynami budowlanymi. Ich najważniejszym elementem roboczym jest tzw. bęben, czyli wprawiana w ruch obrotowa głowica wyposażona w kilka rzędów spiralnie rozmieszczonych frezów. W czasie pracy frezarki kręcący się bęben ma styczność z obrabianą nawierzchnią drogową – w efekcie dochodzi do jej stopniowego wykruszania. Wyrywane fragmenty kruszywa oraz lepiszcza stają się urobkiem, który przypomina granulat i stanowi naprawdę cenny surowiec, ponieważ z powodzeniem może być ponownie wykorzystywany jako materiał do budowy dróg.

Niektóre modele frezarek są wyposażone w system odzysku materiału zerwanego – najczęściej jest to zespół specjalnych podajników, które transportują destrukt do pojazdu towarzyszącego maszynie. Takie rozwiązanie jest wygodne i przy okazji pozwala zachować porządek w miejscu, gdzie przeprowadza się remont. Część maszyn nie posiada jednak podobnego układu – w takim przypadku urobek pozostaje na podłożu i konieczne jest jego osobne zebranie w późniejszym czasie.

Należy jednak pamiętać, że terminem frezarka drogowa nie określamy wyłącznie dużych samobieżnych maszyn, ale również sprzęt obsługiwany ręcznie. Jednoosobowe frezarki są napędzane silnikami elektrycznymi lub spalinowymi – wyjaśnia nam specjalista reprezentujący firmę Bellator z Rudy Śląskiej, która zajmuje się sprzedażą maszyn drogowych i budowlanych.

Frezowanie warstwy ścieralnej, czyli usuwanie kolein

Jednym z zadań frezarek drogowych jest usuwanie części warstwy ścieralnej, czyli zewnętrznej powierzchni drogi, która jest poddana na bezpośrednie oddziaływanie ruchu drogowego oraz czynników atmosferycznych. Pozbycie się samego wierzchu nawierzchni umożliwia redukowanie lub nawet całkowite eliminowanie dziur, kolein i falistości – bez kosztownych napraw i konieczności układania nowej warstwy ścieralnej.

To świetny sposób na znaczne oszczędności oraz skrócenie czasu trwania remontu, ponieważ droga może zostać z powrotem oddana na jakiś czas do użytku zaraz po zakończeniu pracy frezarki. Niestety frezowanie korekcyjne sprawdzi się tylko w przypadku dobrego stanu warstwy wiążącej oraz niewielkich uszkodzeń ścieralnej.

Usuwanie asfaltu na potrzeby remontów dróg

Drugim zastosowaniem frezarek drogowych jest całkowite pozbywanie się asfaltu – z pomocą maszyn można zrywać jedną lub wiele warstw nawierzchni, aby przygotować drogę do dalszych prac, takich jak np. remonty, modernizacje czy też naprawy bieżące. Nowoczesne frezarki są na tyle uniwersalne, że nadają się zarówno do usuwania powierzchni asfaltowych z pojedynczych punktów (w tym celu najlepiej sprawdzą się frezarki kołowe), jak też całych odcinków dróg.

Frezarki drogowe znacznie usprawniają przeprowadzanie prac remontowych i zmieniły ich oblicze. Dawniej remonty polegały na nakładaniu kolejnych warstw nawierzchni na naprawiane trasy. W efekcie takich działań rosła ich grubość, przez co niezbędne było dokonywanie kosztownych działań modernizacyjnych związanych z podnoszeniem pozostałych elementów infrastruktury drogowej, takich jak np. krawężniki, studzienki kanalizacyjne czy też kraty ściekowe. Frezowanie niesie więc za sobą szereg korzyści – od odzysku części materiałów, przez szybszy czas realizacji, aż po zachowanie pierwotnego profilu remontowanych dróg.

Statystyki oraz stan polskich dróg pokazują, że popyt na frezarki drogowe oraz usługi frezowania nawierzchni drogowych będzie w najbliższych latach tylko rósł.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj