W sytuacji kiedy posiadamy samochód z napędem na tylną oś lub z napędem na cztery koła może zdarzyć się, że łącznik wału napędowego nie działa tak jak powinien. Na skutek zużycia lub awarii traci swoje pierwotne właściwości i może zagrażać innym elementom napędu samochodowego.

Czym właściwie jest łącznik wału napędowego?

Łącznik jest podłużnym elementem wchodzącym w skład konstrukcji wału napędowego razem ze sprzęgłami Kardana. Odpowiada on za przenoszenie ciężaru, a więc nieustannie poddawany jest działaniom różnych sił co może prowadzić do jego usterek lub awarii. Jego głównym zadaniem jest absorbowanie wibracji oraz obciążeń w układzie przenoszenia napędu. W przypadku, kiedy mamy do czynienia z samochodami o mocnym silniku lub z kierowcami, którzy lubią dynamiczną jazdę, poziom tych przeciążeń może być naprawdę duży.

Objawy zużycia łącznika wału

Pierwszym objawem sygnalizującym nam problem mogą być odczuwalne uderzenia na układzie przenoszenia, zwłaszcza podczas przyspieszania pojazdu. Charakterystyczne dźwięki mogą być wynikiem powstałego luzu bezpośrednio na łączniku. Samo zarejestrowanie ich obecności powinno skłonić nas do jak najszybszej diagnostyki pojazdu.

Nawet, jeżeli wyżej opisywane objawy nie są odczuwalne, podczas okresowych przeglądów pojazdu mogą zostać wykryte wady na łączniku. Występują w postaci pęknięć, deformacji lub ubytków. Mogą pojawić się również liczne wybrzuszenia, a w skrajnych przypadkach nawet odsłonięcie zwojów wzmocnienia, które wystają z gumy przegubu. Jeżeli wady tego typu zostaną wykryte podczas okresowych przeglądów, należy jak najszybciej podjąć się wymiany tego elementu. Jeżeli zużycie jest duże, warto również poddać diagnostyce pozostałe elementy wału. Kiedy nie daje on objawów wskazujących na awarię, kontrola powinna być przeprowadzona co 1-2 lata.

Regeneracja wału napędowego

W przypadku kiedy zostanie stwierdzony problem z wałem napędowym, możemy stanąć przed wyborem – wymienić go na nowy czy poddać regeneracji? Obecnie regeneracja elementów pojazdów jest bardzo popularna. Fachowcy chętnie podejmują się kompleksowej naprawy już istniejących elementów, bez konieczności wymieniania ich na nowe.

Regenerację wałów napędowych rozpoczyna się od rozmontowania wszystkich elementów, aby mechanik mógł stwierdzić, które uległy uszkodzeniu. Zazwyczaj wymienia się tylko te, których naprawa nie jest możliwa, a te, które są w dobrym stanie – używa się ponownie.

Koszty takiego zabiegu są zazwyczaj niższe niż te, które powstałyby podczas konieczności wymiany całego wału na nowy. Jednak na ostateczną cenę zabiegu wpływa wiele czynników takich jak poziom zużycia wału, ilość elementów nadających się do ponownego użycia lub lokalne ceny fachowców.

Uszkodzenia wałów napędowych – podsumowanie

Warto pamiętać, że wszelkie uszkodzenia wału napędowego, które nie zostaną wykryte w odpowiednim momencie, mogą rzutować na pracę oraz dalsze awarie innych komponentów układu napędowego naszego samochodu. Dlatego tak istotna powinna być regularna, okresowa diagnostyka naszego auta. Pamiętaj, że niezależnie od tego na jakie usługi się decydujesz, warto zawsze wybierać renomowanych specjalistów, którzy dadzą nam pewność, że wszelkie usługi zostaną wykonane w poprawny sposób.

Źródło zdjęć: freepik.com

Kiedy wymienić zużyty łącznik wału napędowego?
Rate this post

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here