Zakupy przez Internet stały się tak naturalną czynnością, że czasami nawet nie planujemy nabyć jakiegoś towaru, a jednak po zapoznaniu się z ciekawym poradnikiem, relacją lub obejrzeniu wideo w przypływie emocji produkt sam ląduje w koszyku. Co skłania nieświadomego internautę, który po chwili staje się klientem, do takiej decyzji? To właśnie jakościowe treści w połączeniu z ofertą sprzedaży, czyli content commerce. Przyjrzyjmy się więc bliżej istocie tego pojęcia, wyjaśniając, czym ono jest i jaki ma wpływ na relację między konsumentem a sprzedawcą.
Co można rozumieć przez content commerce?
Określenie content commerce powstało na potrzeby marketingu w sieci. Chociaż istnieje już od dłuższego czasu, nie ma ono jednoznacznej i kategorycznej definicji, zresztą jak większość terminów związanych z content marketingiem czy e-biznesem.
Można przyjąć, że content commerce to handel (sprzedaż, promocja, dystrybucja) przy wykorzystaniu merytorycznych i wysoko jakościowych treści.
Branża, jaką jest „handel treścią”, warta już ponad 44 miliardy dolarów, nie potrzebuje swojej definicji i każdy, kto ma jakiekolwiek pojęcie o wartości content marketingu i zna charakter działania e-commerce, czy w ogóle handlu, nie wyobraża sobie sytuacji, w której te dwa pojęcia mogłyby istnieć oddzielnie.
Na czym to polega?
Wiadomo, że content marketing jest obecnie wykorzystywany w wielu gałęziach biznesu, a w szczególności w handlu. Konsument zasypywany ogromną ilością reklam, nie poszukuje już wśród nich pomocy w kwestii dokonania zakupu bądź skorzystania z usługi. Woli przeznaczyć swój czas na zapoznanie się z przydatnymi poradnikami, recenzjami lub sprawozdaniami na temat interesującej go kwestii. Dopiero po takim rozeznaniu może podjąć decyzję dotyczącą zakupu.
Właśnie dzięki tworzeniu ciekawych artykułów można pozyskać uwagę czytelnika, a dystrybucja ich w obrębie własnej strony czy poza nią (z wykorzystaniem przekierowania na stronę macierzystą bądź umożliwieniem zakupu bezpośrednio z „treści artykułu”) jest obecnie kwintesencją działań content commerce.
Jak skutecznie prowadzić content commerce?
Marketingowcy szybko dostrzegli siłę oddziaływania wartościowych treści na postawę klienta i wykorzystali to w swoich działaniach, tworząc strategię content commerce.
Internaucie już nie wystarczy przeglądanie ofert sklepów, czy stron www producentów i usługodawców. Szukają oni historii, które dostarczą im pełnego obrazu oferty, zapewnią jakieś emocje, wrażenia pozwolą nawiązać relację ze sprzedającym.
Aby działania w postaci content commerce przynosiły zamierzone efekty, należy przestrzegać kilku niżej wymienionych zasad, dotyczących tworzenia i publikacji treści.
Personalizacja treści – polega na określeniu i sprecyzowaniu grupy docelowej, na której zamierzamy skupić swoje działania, stanowi to fundament strategii content commerce, należy wcześniej zaplanować, jaki odbiorca będzie zainteresowany naszym produktem i jak do niego trafić, czyli jaki rodzaj treści zastosować;
Optymalizacja – teksty w formie informacji, poradników, rankingów, relacji itp. powinny zdobyć zainteresowanie czytelnika, jednak nie należy zapominać o kontekście, który powinien zawierać widoczne informacje o naszym produkcie, ale nie przedstawiać ich jako pierwszoplanowych treści;
Dobór odpowiednich kanałów dystrybucji – należy pamiętać o rozpowszechnieniu swoich treści, aby content commerce funkcjonował właściwie, nie należy skupiać się na opisach produktów we własnym sklepie, czy artykułach blogowych, dobrym posunięciem może okazać się publikacja artykułów sponsorowanych, wykorzystanie mediów społecznościowych itd.;
Analiza wyników – monitorowanie działań i reakcji klientów na publikowane treści pomoże ulepszyć lub przeprowadzić korektę zamieszczanych treści.
Jakie wynikają z tego korzyści?
Przede wszystkim content commerce wyrównuje szanse na rynku pomiędzy małymi firmami a gigantami sprzedaży. Właśnie dzięki umiejętnemu wykorzystaniu wartościowych treści, sprzedawcy detaliczni mogą zdobyć nowych klientów i utrzymać stałych. Dostarczając im coraz to nowych, aktualnych informacji ofertowych nie są zmuszeni do podejmowania nierównej wojny cenowej.
Wykorzystanie content commerce przyczynia się także do:
- polepszenia wyników wyszukiwania (zauważalna aktywność ceniona przez wyszukiwarkę);
- sprawniejszego osiągnięcia celów biznesowych;
- budowy eksperckiego wizerunku marki;
- zwiększenia ruchu organicznego (kierowanie na stronę za pomocą linków zewnętrznych).