Ciężarówki i traktory, a także inne pojazdy użytkowe wyposażone są w tzw. zwolnice, dzięki którym możliwe jest zmniejszenie obrotów na kołach przy jednoczesnym zwiększeniu momentu obrotowego. Część ta z biegiem lat ulega wyeksploatowaniu; niekiedy wymaga ona również naprawy. Tego typu podzespoły zazwyczaj przywraca się do stanu używalności, przeprowadzając tzw. regenerację. Dowiedz się, co to za proces oraz w jaki sposób on przebiega.
Czym są zwolnice?
Mianem zwolnic najczęściej określa się dodatkowe przekładnie zębate zlokalizowane przy kołach. Ich zadanie polega na zwiększaniu przełożenia końcowego bez konieczności maksymalizacji rozmiarów oraz poziomu wytrzymałości określonych elementów układu napędowego (np. skrzyni rozdzielczej albo skrzyni biegów). Modele poddawane regeneracji przez specjalistów z takich przedsiębiorstw, jak Firma Usługowo-Produkcyjna SIŁOVEX S. C. Jarosław Szczurek, Danuta Szczurek, oddziałują pozytywnie na trwałość innych przekładni. Ich obecność w pojeździe powoduje nieznaczne podniesienie masy auta. Jednak w przypadku pojazdów ciężarowych, rolniczych czy terenowych fakt ten nie ma większego znaczenia.
Niektóre zwolnice stosuje się również w celu zmiany parametrów prześwitu w sztywnych mostkach napędowych. Wśród samochodów, w przypadku których dochodzi do zwiększenia prześwitu, wymienia się głównie ciężarówki terenowe Unimog, a także mercedesy. Z kolei obniżenie prześwitu poprzecznego jest najbardziej pożądane w przypadku autobusów niskopodłogowych.
Regeneracja zwolnic w pigułce
O tym, że zwolnica uległa awarii, najczęściej świadczy mniejsza moc pojazdu albo wyciek oleju wraz z trzaskami dobiegającymi z okolicy kół. Warto pamiętać o tym, że używanie zepsutej zwolnicy mija się z celem, ponieważ zwykle prowadzi do jej całkowitego zniszczenia i późniejszej niemożności użytkowania. Tymczasem jest to element, który można z powodzeniem przywrócić do stanu używalności. Przeprowadzana przez fachowców regeneracja zwolnic przebiega kilkuetapowo. Najpierw części te należy rozebrać i poddać gruntownemu oczyszczeniu. Następnie poszczególne podzespoły poddaje się szczegółowej diagnostyce w celu oceny stopnia ich wyeksploatowania. Na dalszym etapie wymienia się wszystkie wadliwe części, np. wałki i koła zębate, uszczelnienia i łożyska. W przypadku braku ogólnej dostępności któregoś elementu najlepszym rozwiązaniem jest zlecenie jego wykonania przez fachowców.
Trudno jednoznacznie wskazać na standardowy czas regeneracji zwolnic. Zależy on bowiem od liczby i rodzaju uszkodzonych podzespołów.