Sprzątanie po remoncie zdecydowanie nie należy do najprzyjemniejszych zadań. Trzeba uporać się nie tylko z osadem i zabrudzeniami, ale również sporą ilością odpadów budowlanych. Elementy drewniane, styropian, plastiki oraz cegły to tylko przykłady śmieci, z którymi musimy sobie poradzić. Należy pamiętać, że w tym przypadku niemożliwe jest ich zwyczajne wyrzucenie na śmietnik. Każda osoba, która przygotowuje się do remontu musi być świadoma konieczności zaopatrzenia się w odpowiednią liczbę i wielkość kontenerów. Jakie są zasady związane z segregacją?

Rodzaje odpadów komunalnych

Pierwszą kwestią jaką należy mieć na uwadze przed przystąpieniem do segregacji, jest podział odpadów budowlanych. Istnieją trzy główne podkategorie.

  • Czysty gruz – do pierwszej grupy zostały zakwalifikowane odpady betonu oraz gruz betonowy, który pochodzi np. z rozbiórki lub remontów. Dodatkowo, do tej kategorii zalicza się gruz ceglany (cegły czerwone), glebę, ziemię i kamienie niezawierające niebezpiecznych substancji. W przypadku cegieł, bardzo często można spotkać się z ich tańszymi odpowiednikami. Mowa m.in. o silikacie czy suporeksie. Te zaś są zaliczane do drugiej kategorii, opisanej poniżej. Czysty gruz jest bardzo pożądanym materiałem, z uwagi na możliwość ponownego wykorzystania. Wywiezienie tego typu odpadów jest najtańszym rozwiązaniem, jednak nie dopuszcza się zanieczyszczenia innymi elementami.
  • Gruz zmieszany – w tym przypadku odpady mają charakter mieszany i składają się zarówno z czystego gruzu, jak i ceramiki, armatury, płyt kartonowo-gipsowych, kawałków tynku oraz siatek montażowych z klejem. Dodatkowo, w kontenerze na zmieszane odpady budowlane może znaleźć się styropian, wełna mineralna i szkło. Jeśli nie chcemy przeprowadzać segregacji i oddzielać czystego gruzu od wymienionych wyżej elementów, najlepiej zdecydować się na wynajęcie kontenera przeznaczonego właśnie na zmieszane odpady. W tym przypadku musimy liczyć się z nieco większym kosztem, jednak jest to spora oszczędność czasu. Segregowaniem odpadów w tym przypadku zajmuje się ktoś inny.
  • Gruz zanieczyszczony – do tej grupy zalicza się wszystkie elementy wymienione we wcześniejszym opisie, a dodatkowo drewno, folie malarskie, panele, worki po materiałach budowlanych, wiadra po farbach, dywany, wykładziny, deski i złom.

Sprzątanie po remoncie lub rozbiórce wymaga zatem zorientowania się z jakimi odpadami mamy do czynienia, a następnie zamówienie potrzebnego kontenera.

Segregacja śmieci i co dalej?

Aby przyspieszyć cały proces związany z remontem, już na etapie jego przeprowadzania można zaopatrzyć się w odpowiednie pojemniki przeznaczone do segregacji odpadów komunalnych. Firmy zajmujące się wynajmem są w stanie dostarczyć różnego rodzaju kontenery. Dużą popularnością cieszą się osobne pojemniki na drewno, metal, odpady papierowe i kartonowe, plastik i tworzywa sztuczne oraz na wiadra PP. Dodatkowo, należy zaopatrzyć się w osobny kontener na gruz, do którego trafią cegły, beton i inne wymienione wyżej elementy. Chcąc ograniczyć sprzątanie, dobrym rozwiązaniem są także tzw. big bagi, przeznaczone do materiałów pylących i sypkich, np. takich jak piasek.

Warto pamiętać, że w przypadku mniejszych remontów, gdy ilość odpadów nie jest zbyt duża, mamy możliwość bezpłatnego pozostawienia odpadów budowlanych w najbliższym PSZOK-u, czyli Punkcie Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych. Niektóre gminy co jakiś czas zapewniają też wywóz tego typu śmieci. Jeśli jednak ich ilość jest bardzo duża, pozostaje nam skorzystanie z usług firmy oferującej wywóz odpadów budowlanych.

Zadzwoń już dziś: Sardaw – wywóz odpadów Gdańsk.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj