Towarem ponadgabarytowym lub ponadnormatywnym określa się ładunek, który wymaga bardzo specjalistycznego sprzętu oraz spełnienia określonych warunków. Na rynku stosuje się specjalne naczepy, które mają bardzo nisko osadzone podwozie. Są również inne rozwiązania, które pozwalają sprostać takiemu wyzwaniu transportowemu. W niniejszym artykule opisujemy, w jaki sposób należy przewodzić towary, które mają niestandardowe gabaryty?

Kryteria

O tym, czy dany ładunek uznaje się za towar o niestandardowych gabarytach, decyduje jeden z czterech najważniejszych parametrów transportowych. Jakie są kryteria klasyfikacji:

  • ładunek ponadnormatywny – takim mianem określa się towar, którego wymiary w nieznaczny sposób przekraczają wymiary towarów dopuszczonych do przewozu standardowymi środkami transportu i do ich przewozu nie potrzeba żadnych specjalistycznych uprawnień,
  • niestandardowa długość – różne wymogi inżynierii mogą nieść ze sobą konieczność przewiezienia bardzo długich ładunków. Przykładem mogą być łopaty do turbin wiatrowych, które trzeba transportować w jednym kawałku – ich długość może sięgać nawet do 60 m,
  • ładunek wielkogabarytowy – najczęściej są to ładunki stosunkowo lekkie jak na rozmiary (np. zbiorniki, kotły czy elementy konstrukcji). Takie ładunki wymagają specjalnego planowania trasy po to, aby ominąć wszelkie wiadukty czy trakty kolejowe,
  • masa – jeżeli masa ładunku przekracza 25 ton, to wtedy uznaje się taki ładunek za ciężki. Zdarza się, że masa przewożonego ładunku sięga nawet 200 ton.

Wspólnym mianownikiem ładunków opisanych powyżej jest to, że aby móc przewieść każdy z nich konieczne jest uzyskanie specjalnych pozwoleń oraz skorzystanie z usług firmy transportowej, która zajmie się zorganizowaniem dokumentacji oraz pilotowaniem kierowcy.

Czym transportowane są niestandardowe gabaryty?

Praktyka specjalistów od transportu niestandardowych gabarytów pokazuje, że konieczne jest korzystanie ze specjalistycznego sprzętu. Do transportu dużych ładunków najczęściej wykorzystuje się specjalne naczepy niskopodwoziowe. Ich konstrukcja jest na tyle specyficzna, że transportowany obiekt jest umieszczony na specjalnej platformie, która znajduje się kilka centymetrów nad ziemią. Wszystko po to, aby ładunek można osadzić jak najniżej. Oprócz transportu lądowego często wykorzystuje się kolej. Specjalne wagony i platformy kolejowe są przystosowane do przewożenia bardzo ciężkich ładunków pomiędzy węzłami przeładunkowymi. Oczywiście do transportu wykorzystuje się również specjalne statki, a nawet samoloty typu cargo.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj