Założenie własnego biura rachunkowego to niełatwe zadanie. Do 2014 roku zawód księgowego był regulowany, co wiązało się z koniecznością zdobycia certyfikatu Ministerstwa Finansów i w związku z tym zdania specjalnego egzaminu. Oprócz tego, niezbędne było posiadanie wyższego wykształcenia oraz doświadczenia. Brak licencji skutkował niemożnością otworzenia działalności typu biuro rachunkowe. Niemniej jednak, od 10 sierpnia 2014 roku, weszły w życie zmiany, które zniosły wyżej opisane ograniczenia. Jak wygląda sytuacja na obecną chwilę?

Kto może otworzyć biuro rachunkowe?

Wprowadzone zmiany sprawiły, że firmę świadczącą usługi księgowe może obecnie założyć praktycznie każdy. Jedyne wymogi to:

  • pełna zdolność do czynności prawnych,
  • niekaralność za określony katalog przestępstw (m.in. związanych z mieniem, obrotem gospodarczym, obrotem pieniędzmi itp.),
  • posiadanie ubezpieczenia OC.

Skutkiem “uwolnienia zawodu” było zwiększenie konkurencji oraz spadek cen usług księgowych. Niestety, negatywnym efektem zmian było pojawienie się na rynku firm, które nie mają wystarczającej wiedzy i doświadczenia by prowadzić finanse klientów w sposób rzetelny i prawidłowy. Dobre biuro rachunkowe to prawdziwy skarb, a z powodu deregulacji, jego znalezienie stało się znacznie utrudnione.

Co zrobić w tej sytuacji? Na co zwrócić uwagę podczas wybierania firmy świadczącej usługi księgowe? Choć licencja Ministerstwa Finansów przestała mieć obowiązkowy charakter, osoby które zdały egzaminy, nadal posługują się certyfikatem lub innymi świadectwami potwierdzającymi kwalifikacje. Co więcej, na stronie Ministerstwa Finansów można wciąż znaleźć wykaz osób posiadających certyfikat księgowy. Warto zapoznać się z dokumentem lub zapytać przedstawiciela biura rachunkowego, z którym zamierzamy nawiązać współpracę, jakie posiada świadectwa kompetencji. Cenną wskazówką z pewnością okażą się informacje znajdujące się na stronie internetowej biura. Podczas jej przeglądania, należy zwrócić szczególną uwagę na zakładkę poświęconą doświadczeniu.

Czy licencja może zacząć ponownie obowiązywać?

W 2019 roku pojawiły się informacje dotyczące tego, że Ministerstwo Finansów rozpoczęło pracę nad nowym systemem certyfikacji. Może to oznaczać, że zawód księgowego w przyszłości ponownie stanie się regulowany. Według wypowiedzi osób związanych z ministerstwem, zmiany mają jednak dotyczyć wyłącznie osób, które prowadzą biuro rachunkowe, czyli oferują usługi w zakresie rachunkowości.

Artykuł powstał dzięki uprzejmości firmy Sygnum Biuro Rachunkowe z Warszawy.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj